Müasir pedaqoji texnologiyalardan istifadənin imkan və yolları
Təhməzova Könül Arif qızı
Bülbül adına orta ixtisas musiqi
məktəbinin ibtidai sinif müəllimi
Açar
sözlər: tərbiyə, rol, tarixi abidə, məqsəd, vəzifə
Ключевое
слово: воспитания, pоль, памятниk, цель, задачи
Key words:
education, role, monuments, purpose, objectives
Qloballaşan dünyamızda güclü informasiya
axını, istehsal sahələrinin və texnologiyalarının dinamik yeniləşməsi, fəaliyyət
sahələrinin xarakterinin sürətli və çevik növbələşməsi ictimai həyatın bütün
sahələrində olduğu kimi, təlim-tərbiyə, təhsil və idarəetmə metodlarına da
ciddi təsir etmişdir. Dünya təcrübəsi göstərir ki, müasir təlimin səmərəliliyinin
yüksəldilməsində yeni pedaqoji texnologiyalar və onların imkanlarından düzgün istifadə
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Ənənəvi təlim metodları müasir pedaqoji
problemləri tam həll etməyə qadir deyil. Belə ki, təlimin məzmununun sürətlə dəyişməsi,
hazırkı ənənəvi təlim ünsürləri, yeni tədris prosesinin əvvəlcədən hazırlanmış formalarda,
özü də indiki tələbləri nəzərə almadan aparılması təlimin səmərəsinin yüksəldilməsini,
öyrənən və öyrədənlərin təhsildə fəal iştirakını tam təmin etmir. Təlimdə
müasir informasiya-kommunikasiya texnologiyalarına tətbiqi zamanı hər bir öyrənən
istənilən formada və məzmunda fəal olaraq fərdi şəkildə bilik və bacarıq əldə
edə bilər. İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının– peyk antenna, video,
kompyuter, internet, mobil telefon və digərlərinin hər biri təlimin səmərəsinin
yüksəldilməsində mühüm rol oynayır.
Ötən əsrin ortalarından başlayaraq yeni
pedaqoji texnologiyalar məktəbə ayaq açmışdır. Müasir texnologiyalar əsasında
yaradılmış təhsil ənənəvi təhsil sistemində olan çatışmazlıqları tezliklə
aradan qaldırmış və təlimdə köklü dəyişikliklər əmələ gətirmişdir. İnformasiya
və müasir pedaqoji texnologiyalar inkişaf etməkdə olan ölkələr üçün nailiyyət
meyarına çevrilmişdir.
Lakin təlimin inkişafı və səmərəliliyinin
artırılması üçün təkcə İKT yenilikləri kifayət etməmişdir. Müasir pedaqoji texnologiyalar özündə həm də
metodları, üsul və vasitələri cəmləşdirmək məcburiyyətində qalmışdır. Bu gün
artıq Ümumtəhsil
məktəblərində təlimin səmərəsinin yüksəldilməsində mühüm əhəmiyyət kəsb edən
müasir texnologiyalardan: interaktiv metodlardan, fəal və yaradıcı təlim
texnologiyalarından sərbəst iş prosesində ünsiyyət və əməkdaşlıqdan, kollektiv,
qrup, cüt, fərdi halda öyrənmək, əqli hücum, dəyirmi masa, əməkdaşlıq, layihələr
müxtəlif səviyyəli təlim, konstruktiv təlim, fəal diskussiya, təfəkkürün fəallığı,
işgüzar oyunlar, söz assosasiyaları, problemi təlim, inkişafetdirici təlim kimi
yeni təlim metodlarından söhbət açılır. Təlimin səmərəsinin yüksəldilməsində
onların imkanları araşdırılır.
Müasir təlim metodlarının təhlilinə
xüsusi fikir verilir. Hazırki dövrdə təlim metodları təhsil, tərbiyəedici,
inkişafetdirici, stimullaşdırıcı, nəzarət, qiymətləndirmə (2, s.265) və b. funksiyaları
yerinə yetirir, interaktiv metodlar (müsahibə, dialoq) öyrədən və öyrənənlər, həm
də öyrənənlərin özləri arasındakı fəal, qarşılıqlı münasibətlərin daha geniş
formada baş verməsini nəzərdə tutur. Əməkdaşlıq şəraitində təlim metodunun
başlıca ideyası nəyi isə birlikdə icra etmək olmayıb, birlikdə öyrənməkdir. Bu
prosesdə şagirdlər materialı kiçik qruplarla birlikdə öyrənir, ayrı-ayrılıqda icra
edirlər.
Digər bir aktual metod olan layihələr
metodu şagird fəaliyyətinin müstəqilliyinə xidmət edir, fərdi, cüt, qrup
halında, müəyyən zaman kəsiyi müddətində həyata keçirilir. Müxtəlif səviyyəli təlim
metodu şəxsiyyətə yönəldilmiş təlim ideyasına əsaslanır. Bu metodun başlıca qayəsi
təlimi şagirdlərin xüsusi qabiliyyətlərinə, istedadlarına, imkanlarına görə
differensiallaşdırmaq və fərdiləşdirməkdir.
Ümumtəhsil məktəblərində təlimin səmərəsinin
yüksəldilməsində təlim vasitələri də mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Əslində, bu
vasitələr öyrədənin öyrətmə, öyrənənin öyrənmə prosesində istifadə etdiyi
texnologiyadır. Metod işi «necə görmək?», vasitə isə «nə ilə görmək» suallarına
cavabdır. Müasir təlimdə makro və
mikrotexnologiyaların: kompyuter, internet, multimedia müşahidə vasitələri,
ixtisaslaşdırılmış dərsliklər, elektron dərsliklər, kompyuter treninq
proqramlarının daxil olduğu elektron-tədris-metodik komplekslərin istifadəsi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Bütün sadalananlardan istifadə şagirdlərin
müstəqilliyini, sərbəst fikir söyləyə bilmək qabiliyyətlərini, təfəkkür müstəqilliyinin
inkişafını təmin etmək, onların informasiya cəmiyyətində gələcək həyata, müasir
cəmiyyətin informasiyalaşması sayəsində meydana gələn sosial sirdaşların həyata
keçirilməsinə hazırlanması məqsədini daşıyır. Bununla müəllimlər həm də müasir
pedaqoji texnologiya metodlarından və vasitələrindən ağılla istifadə edib, təlim-tərbiyə
prosesinin səmərəliliyini yüksəldə bilərlər.
Müasir dövrdə pedaqoji texnologiyalar
tədris proqramlarında qarşıya qoyulan təhsil məqsədlərinin daha səmərəli yerinə
yetirilməsini nəzərdə tutan metod və vasitələr sistemi kimi nəzərdə tutulur.
Ötən əsrin 60-cı illərindən ABŞ, Böyük
Britaniya, Almaniya, Rusiya, İtaliya, Yaponiya və başqa ölkələrdə təlimin
texnoloji vasitələri kimi təhsil prosesinə gətirilən və az müddət ərzində böyük
nəticələr əldə edilən pedaqoji texnologiyalar, xüsusən kompyuter, internet, veb
şəbəkə, elektron öyrənmə vasitələri bu gün öyrədən və öyrənən arasında müntəzəm
və operativ əlaqə, əks əlaqə, dialoq yaradan əhəmiyyətli vasitələr kimi təsbit olunmağa başlanmışdır. Bu texnoloji
vasitələr elmi biliklərin didaktik dəyişməsinə, müəllim və şagirdlərin, rəhbər
işçilərin təhsil sahəsində innovasiyaları nəzərə almaqla tədris prosesinin elmi
təşkilinə gətirib çıxarır (3, s.7).
Təlim prosesində informasiya texnologiyaları
şagird və müəllimlərin müxtəlif fəaliyyət növlərində tətbiq olunur və hər bir
şagirdin psixi inkişafına güclü təsir göstərir. Ayrı-ayrı fənlər və mövzular
üzrə məşğələlərdə informasiya texnologiyalarından istifadə şagirdlərin psixi fəaliyyətini
gücləndirir. Müəllim şagirdlərin idrak fəallığını gücləndirmək və təlimin səmərəsini
yüksəltmək məqsədilə təlimə bir sıra pedaqoji texnologiyalar daxil edərək məktəblilərin
psixi funksiyalarını da dəyişmiş olur.
Qavrama prosesində iştirak edən görmə
və eşitmə analizatorları tədris materialı haqqında daha dolğun və dəqiqi təsəvvürlərin
qazanılmasına imkan verir. Pedaqoji texnologiyalar vasitəsilə alınan məlumatlar
həm də qısa müddətli hafizədən uzunmüddətli hafizə fonduna ötürülür. Təhlil-tərkib,
ümumiləşdirmə, nəticə çıxarmaq əsasında qazanılmış materiallar saf-çürük edilir,
daha əhəmiyyətliləri yaddaşda möhkəmlənir, az əzəmiyyətli olanlar isə yaddaşdan
silinir.
Pedaqoji texnologiyaların təlim
prosesinə tətbiqi, eyni zamanda, hissi obrazların yaranmasına şərait yaradır.
Şagirdlər informasiya və pedaqoji texnologiyaların köməyilə cisim və hadisələr
haqqında verilən məlumatı dərk edərkən onlara müəyyən münasibət göstərirlər. Tədris
materiallarının qavranılmasında, dərk olunub başa düşülməsində təbii ki, qavrayışın
tamlığı, mənalılığı, çevikliyi və nisbi sakitliyi də mühüm əhəmiyyət daşıyır.
Kompyuter və digər texnologiyalardan istifadə zamanı şagirdlər həm də iradi səy
göstərirlər. Şagirdlərdə iradənin bir sıra xüsusiyyətləri özünü büruzə verir.
İnformasiya texnologiyalarının tətbiq olunduğu dərslərdə hər hansı bir qərar qəbul
edərkən hər bir müəllim və şagirdlər məntiqi-psixoloji əməliyyatı yerinə yetirmə,
funksional-dinamik və qərar qəbul etmə prosesinin formalaşdırılması istiqamətlərini
nəzərə almalıdırlar.
Kompyuter təlimində şagirdlərin psixi
fəaliyyəti qüvvətlənir. Təlim uğurları təkcə şagirdin təlimə qabilliyi, bütövlükdə
qabiliyyəti ilə deyil, həm də təlim motivasiyası ilə şərtlənir. Öyrənmə
motivasiyası didaktik prosesin səmərəliliyini, məhsuldarlığını müəyyən edən, artıran
amillər kimi prosesin aparıcı və hərəkətverici qüvvəsidir. Təbii ki, təlimdə
şagirdin tələbat və maraqları, arzuları və emosiyaları, durumları və idealları
da böyük rol oynayır.
Müasir pedaqoji texnologiyalardan tədris
prosesində müxtəlif məqsədlər üçün, xüsusən təlimin səmərəliliyini yüksəltmək və
onun keyfiyyətini artırmaq məqsədi ilə istifadədəsi ən actual problemlərdəndir.
Təhsil sferasında səmərəlilik və keyfiyyət, təlim nəticələrinin əvvəlcədən müəyyən
edilmiş normativlər əsasında şagirdlərin mənimsəmə səviyyəsini, ümumi halda təhsil
sisteminin durumunu müəyyən edən ən vacib göstəricidir (1, s.408). Tədris
prosesində təlimin səmərəliliyinin yüksəldilməsi, tədris-təlim prosesinin
keyfiyyətinin artırılması yeni təlim və pedaqoji texnologiyalarının;
interaktiv, fəal, kompyuter, internet, əməkdaşlıq, layihələr, müxtəlif səviyyəli,
təlim, problemli təlim, inkişafetdirici təlim, pedaqoji oyun və modul
texnologiyaların tətbiqinin genişləndirilməsi ilə bağlıdır.
Müasir dövrdə cəmiyyətdə intensiv
olaraq dəyişən sosial-iqtisdi və mənəvi münasibətlər təhsil sisteminin və onun
tərkib hissəsi olan müəllimlərin bu prosesə çevik, dinamik adaptasiya olunmasını
tələb etdiyindən, ümidvaram ki, pedaqoji texnologiyalardan düzgün, yerində və məqamında
istifadə müəllimlərin prioritetinə çevriləcəkdir.
Пути использования современных педагогических технологий
В статье раскрывается педагогические
условия применения современных педагогических технологий, пути использования
современных педагогических технологий с целью повышения эффективности обучения.
Ways for the use of modern educational technology
In the article is revealed the pedagogical
conditions of application of modern educational technology, ways of using
modern educational technology to enhance the effectiveness of training.
Ədəbiyyat
1. Təlim prosesində informasiya
texnologiyalarından istifadə müasir
dövrün tələbi ki
mi. “Tarix və onun
problemləri”. 2008, s.406-409.
2. Öyrənmə prosesində internetin
rolu. “Dil və ədəbiyyat” jurnalı,
№ 4, 2009, s.264-266.
Ümumi təhsil sistemində yeniliklər axını qarşısında, tələb olunan dəyişikliklər qarşısında müəllimlər aciz idilər.Lakin maarifləndirmə işləri o qədər operativ , dinamik aparılır ki , artıq nəticələr üzdədir. Yeniliklərdən zövq alırıq. Sizə uğurlar bu işdə!.Bu prosesin məktəbəqədər təhsil sistemində də dönüş yaratmasına ümid edirik.
YanıtlaSilCox sag olun Sabina xanim. Inaniramki cox qisa zamanda mektebeqeder tehsil sisteminde de muellimler oz tewebbusleri ile butun yenilikleri oyrenerek oyrendikleri yenilikleri tetbiq etmeyi bacaracaqlar
YanıtlaSilTəbrik edirəm. Sadə və anlaşıqlı dildə təhlil edirsiniz
YanıtlaSil